2013. február 20., szerda

Futó cipő - dilemma

Mi legyen terepen a futó (gyorsan haladó gyalogos) lábán. Szeretem a dolgaimat de minden felszerelésnek van egy bizonyos elhasználódása és ez fokozottan igaz a futócipőkre, nem feltétlenül a talp elkopása előtt használódik el a cipő. Megroggyannak a betétek, eltűnik a tartás,  800-1000 km-enként illik cipőt váltani! Illik, de nem szoktam, nemcsak mert pazarlásnak tartom (bár az ízületeim szerintem nem így gondolják) hanem mert Én ezt "gyorsan" elérem és eddigi cipőimet is hosszabb ideig hordva az első észlelt gondig működtettem őket! Halkan megjegyezve ez messze többszöröse ennek a kilométernek.


To translate this page, use the Google Translate program. Um diese Seite zu übersetzen, verwenden Sie die Google Translate Programm. Чтобы перевести эту страницу, используя Google Translate программы. 

Futócipő vásárláskor csakúgy mint a túra bakancsnál fontos a jó választás, mennyit futok, milyen talajon, mennyit szánok rá és van egy plusz kitétel amiről mindenképpen kérjük ki hozzáértő véleményét ha nem vagyunk tisztába vele, ez a lábformánk és "talajfogásunk". Számomra a következő a probléma, a nem éppen atléta az alkatom, 44-45-ös a lábam, ~100kg súlyom, enyhén pronáló magyarul lúdtalpas vagyok (lábfej, egyenes, alacsony boltozatú, a futási stílusu valószínűleg túlzottan pronáló, ilyenkor stabil cipő kell, kaptafaforma legyen egyenes, stabilizáló) a járásom és a futásom inkább normál vagy természetes (neutrális lábfej talpa félig görbe, közepes magasságú a futási stílus normálisan semleges, stabilitás és flexibilitás kell a cipőnek biztosítania) és egyenesen teszem a lábam laposan, hajlítva és tartásom is egyenes. A méret a súly és az elvárásaim, nem teszik egyszerűvé a vásárlást.
teljesen elkopott a vibram talp
Az elmúlt sok (1994-óta) évben sok futó cipőm volt, sőt voltak olyan időszakok amikor teljesítmény túrákon és terepen Merrell-ben futottam.
10 évig a Merrell Chameleon Velocity (szó szerint elkoptattam a talpát) mellett két Adidas Response tr teljesített, mindkettő megvan sőt "igen jó" állapotban vannak. A másodikat, egy Pécs-Harkány előtt vettem (soha ne fuss új cipőben:) és a kényelme és tartóssága miatt betonon, terepen egyaránt ebben futottam, sőt évekig fociztam is benne! A cipő "hibátlan", de megereszkedtek a betétek (kitapostam) felkeményedett a talp, ezért átmegy foci és második cipőnek! Az Adidas a súlyán kívül egyetlen rossz tulajdonságot sem tudott felmutatni, kiváló tapadás, talajfogás, kopásállóság, rendkívül erős felsőrész!
sok év, kilométer, alig hagyott nyomot
Annak ellenére, hogy volt célom és elképzelésem nagyon nehéz volt új cipőt találni, a meglepően kis választék miatt. Tudtam, milyent szeretnék, de fel szerettem volna próbálni a helyes méret miatt, mindenhol azt olvastam nagyon túl méretezett az új Adidas kollekció. Egy azaz 1 pár cipőt sem sikerült a választott modellekből felpróbálni pedig elég sok helyen érdeklődtem, már majdnem feladtam amikor egy Kanadian 4 tr gtx sikerült felhúznom és a döbbenetes módon a 46-os is kicsit fura volt és csöppet sem kényelmes.
A célról ami egy új response lett volna ekkor végképp lemondtam. Felállt az a fura helyzet amire nem gondoltam, csak az első pillanattól számomra kifogástalan és az elvárásoknak megfelelő cipőt veszek meg, mindenkit erre biztatok, próbálni sokat és csak a legmegfelelőbbet vegyétek meg. Az első nagy cipőváltás, az első igazi próba.
Bár elég sok érv szólt a minimalista irány szerint gyártott cipők mellett Én nem mertem belevágni (azóta belevágtam Saucony Nomad Tr-el), pont az említett súly/futás páros miatt, ezért inkább a legtöbb védelmet és betétet tartalmazó modelleket kerestem.
Fontos vagy inkább komfort kérdése a részben víztaszító masszív felsőrész, jó tapadás és "sárszórás", kényelem, stabilitás, kevéssé (maximum 8mm drop de inkább 4) emelt sarok ezért SalamontAsicsMontrailNorth FaceAdidast próbáltam több kevesebb sikerrel és egy Saucony lett a jó! A helyzet több mint fura, eddig nem szerettem a Sauconyt, sőt nem is volt jó, ezt tetézve jó sok előítélettel rendelkeztem a márkával szembe, erre itt egy cipő (normális eladó) mit egy kettő, megfelelő minden és vibram talpa van!!! Csoda! Már csak magamat kellett meggyőznöm és már meg is rendeltem. Két modell volt ami számomra nagyon kényelmes és megfelelő volt a ProGrid Xodus Tr, és a ProGrid Outlaw a második egy félmagas szárú modell. A folytatás Saucony ProGrid Xodus lett!
< vissza a kezdőlapra
Creative Commons Licenc
A Run any where a Creative Commons Nevezd meg! 4.0 Nemzetközi Licenc alatt van.
Az ezen publikus licenc hatáskörén kívül eső jogok megtekinthetőek itt: http://www.google.com/+GáborKuruczL